måndag 26 januari 2009

VEM & HUR KAN MAN DRABBAS AV MISSBRUK?

Ja, Vem & Hur kan någon drabbas av ett missbruk? Jag har ett PERSONLIGT svar på de frågorna!
Vem som helst & hur som helst!!
Som jag skrivit i mitt andra inlägg på min blog så har jag själv varit drabbad. Man kunde inte se det på mig, förutom min man :-) Jag va beroende av CITODON, som är en stark smärt stillande medicin. I dag är det svårt att få de utskrivna för de har klassats som narkotika, vilket är JÄTTE bra enligt mig.
Jag ska inte berätta hela min egna historia igen, den kan ni gå tillbaka och läsa om ni är intresserade, men jag vill ändå nämna små saker om hur det är att leva med ett missbruk, vart man kan vända sig & vilka kännertäcken man kan leta efter om man misstänker någon lida av ett missbruk!
Jag anser att vi alla gör våra egna val, MEN ibland blir det fel & ibland vet man inte bättre eller som i mitt fall jag kände att jag hade inget annat val just då. Jag hade hemska plågor & nybliven mamma & fru... jag klarade inte av mitt liv... när läkaren skrev ut Citodonen va jag bekymrad över biverkningarna & den röda triangeln på paketet, men hon sa att jag ej skulle oroa mig, för de vasällsynta & de hade mig under nogrann uppsikt under hela tiden... HA.. säger jag bara.
Skitsnack!! Jag började äta dem och märkte att jag mådde jädrans bra av dem. Värken försvann & orken kom tillbaka. Jag mådde jätte bra.
Nu mådde jag så bra att jag kunde börja jobba lite. Men efter ett tag började jag märka att tbl räckte inte så länge som de skulle... ringde läkaren och hon skrev ut 700 tbl, utan att ens fråga mig nått eller en undersökning. Gick en tid och jag började märka att jag va nu TVUNGEN att ta dem, gjorde jag det inte fick jag abstinens. Det va fruktansvärt. Jag pratade med min läkare om det och om min oro om ett beroende. Men hon sa att det krävdes MYCKET mer för att man skulle bli beroende. Då åt jag 38 tbl/ dygn & max dosen va 8!!!
Så här i efterhand undrar men ju varför ingen reagerade..varför gjorde jag själv inte mer åt det, lätt att vara efterklok!!! Men jag började leta efter annan läkare och krävde sen att få komma till Lund, vilket jag fick. De va nog bara glada att bli av med mig kan jag tro.
Jag mådde allt sämre. Tabletterna hjälpte inte längre & det ruset jag fått tidigare kom aldrig mer. Jag fick svår värk ( värre än den jag hade INNAN jag började Citodonen ), jag va alltid trött. Jag va tvungen att ta två tabletter direkt när jag gick upp, för att sen efter 20 min kunna göra mig i gjordning.
Jag va rädd och jag försökte MÅNGA gånger sluta på egen hand ,men det gick så klart inte.
Men tillsist fick jag hjälp, men vägen dit va lååång och jag fick göra allt arbete själv, men till sist hittade jag rätt.
Jag har så svårt att döma andra människor med missbruk. Spelar ingen roll om det är tobak, knark, alkohol,mat, sex... för jag VET hur lätt det är att trilla dit och jag VET hur svårt det är att få någon att lyssna och hjälpa.
Vi vet ingenting om dessa stackars människors bakrund. Vi vet inte vad de varit med om som fått dem att halka in på missbrukets bana. Jag känner sorg när jag ser alkisarna tex, och ännu mer när jag hör människor prata illa om dem. Att de borde va skottpengar på "sånna", eller vi borde ta dem i lastbilar och köra ut dem i skogen ungefär som på Hitlers tid, det borde lära dem...
Sådana kommentarer gör mig väldigt sorgsen. Jag har ju själv varit där. Då vill de ju göra likadant med mig & de vet absolut ingenting om mig eller vad jag varit med om.
Hur kan människor vara så grymma mot sina medmänniskor??
Jag kan känna förtvivlan av att bara skriva detta.
Jag kan känna en stor förståelse för dessa människor som hamnat i missbruk.Jag känner med dem. Jag skulle bara vilja ta dem i min famn och trösta dem.
Många har gått en lång & hård väg och vill inte bli hjälpta. De har ingen tromänskligheten längre. Dessa människor har säkert under deras år sökt hjälp och inte fått, eller de har fått hjälp men inte tillräckligt Sen finns det de som absolut förstör för sig själva och inte har rätta viljan. En del KANSKE rent av FÅR skylla sig själva, men i det stora hela tror jag att de flesta en gång velat ha hjälp. Alla kanske inte haft den turen som jag att ha människor i min närhet som bryr sig och som gör allt för att hjälpa mig. Jag hade turen att ha en man, en son, föräldrar , syskon & vänner som brydde sig om mig så pass mycket att de stöttade & hjälpte mig på alla sätt de kunde. Alla har inte den turen!! Vi får inte glömma bort det, att alla är inte lika lyckligt lottade som har någon eller några som tror på en, som är beredda att kämpa med & för en, några som älskar en så mycket att de är villiga att göra nästan vad som helst för att hjälpa!!! Det är i min själ, väldigt viktigt att INTE glömma, när vi möter dessa människor som inte haft samma tur!!
Här lämnar jag lite kännetecken vid tablettmissbruk;
  • Humörsvängningar
  • Rast & våg löshet
  • Dåligt minne
  • koncentrations svårigheter
  • trött & likgiltighet
  • depression & nedstämdhet
  • misstänksamhet
  • missköter hygien, jobb, skola
  • lögner
  • svåra & rikliga svettningar & frossa
  • illamående
  • dålig aptit
  • huvudvärk, sömnsvårigheter
  • värk & krypningar i kroppen

Vart kan man vända sig för att få hjälp då? Jag sökte mig på egen hand till beroende-enheten i Växjö, jag fick kontakt med en underbar sköterska som heter Maria. Hon hjälpte mig vidare så jag fick en remiss dit.

Man ska ALDRIG skämmas för att be någon om hjälp & absolut inte i ett så här allvarligt fall. Prata med någon du litar på. När man är mitt uppe i missbruk funkar inte hjärnan och man har inte orken eller viljan att ta tag i saker, så att få hjälp med den biten är det första steget..efter att erkänt att man faktiskt har ett missbruk så klart.

Jag vet inte vart jag skulle va idag om jag inte haft min man & min familj vid min sida. Min man hjälpte mig så oerhört mycket. Jag är honom evigt tacksam. Han är verkligen en stark person. Många hade nog valt att gå sin väg, men INTE han!! Jag älskar honom av hela mitt hjärta för att han inte gav upp mig!!! Tack min älskling!!!!

Du kan gå in på denna sidan och söka platser & tele nr till utbildad personal som du kan få hjälp av. Varesig det är du själv som har ett missbruk eller om du är en anhörig.

SÖK HJÄLP!!!

http://www.rfhl.se/

Dagens ord;

Våga visa vem du är, med alla dina fel & brister. Stå inte tillbaka, du har samma rätt som alla andra. Våga visa din svaghet, våga visa din styrka...Våga gå framåt. Lär av andra, för din kunskap & visdom sen vidare till dina medmänniskor! Lev livet här & nu!! Ge ALDRIG upp!!!!!

1 kommentar:

  1. Jag tror inte någon egentligen vill vara i ett missbruk. Ok, det finns nog undantag men dom flesta som hamnat där vill inte vara där. Så skönt Tina du fick hjälp och stöd av din underbara familj och vänner!
    Kram

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails