söndag 25 januari 2009

CARPE DIEM...Fånga Dagen

Carpe Diem är latin och betyder
"FÅNGA DAGEN"
Jag tycker det är en riktig konst att verkligen fånga dagen och ta vara på nuet.
Jag jämför livet med att köra bil.
En del människor har en ENORM backspegel, vilket innebär att de lever mer i historien än i nuet.
" Det va bättre förr" andan sprider sig och nostalgiskt ser man tillbaka i tiden.
Andra har en mycket liten backspegel och bryr sig inte så mycket om vad som hänt i historien och drar därför inte heller nytta av den.
En del andra har INGEN backspegel alls utan lever endast i framtiden.
Det jag tycker är viktigt här är att inse att vi lever nu och samtidigt njuta av det, samtidigt som nuet faktiskt är grunden för morgondagen.
Historien tycker jag att vi ska dra nytta av för att kunna slå vakt om nuet och samtidigt planera vår framtid.
Ibland dyker en tanke upp i mitt huvud som jag INTE tycker om. Jag försöker att slå bort den, för det är FÖR jobbigt att tänka på;
-Vad skulle du gjort om du fick reda på att idag är din sista dag på jorden?
Ja, vad skulle DU gjort? Det är så mycket jag skulle vilja göra och säga, så jag skulle inte kunna välja. Därför borde jag verkligen fånga dagen och göra varje dag unik, där jag gör allt som faller mig in. Men jag är Jungfru, Buffel i det Kinesiska horoskopet, och vi är väldigt bekväma, ibland på gränsen till lata, så jag bruka trivas med att ta det lugnt och har även en tendens till att skjuta upp saker på framtiden. Suck....
Men det är ju bara jag själv som kan ändra på det, så det är bara att sätta igång. Jag brukar va tacksam över att jag kommer på det, för det är ju det första steget i rätt riktning!!
Väl mött/ Tina
Dagens ord ( bara MÅSTE ju bli );
CARPE DIEM......! FÅNGA DAGEN......!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails