söndag 31 maj 2009

Mors Dag.....

I dag är det allas våra mammors dag!! Var vore vi utan våra mammor? Jag älskar verkligen min mamma! Hon är en underbar mamma, kvinna & vän. Hon har funnits i mitt liv snart 36 år! Min mamma gifte sig med min älskade pappa 1969, 20 år gammal. Därefter har hon fött 5 barn. ( inte på egen hand givetvis.. min pappa hjälpte ju oxå till & jag älskar honom lika högt, men idag är det mammas dag ) Mig födde hon 16 September 1973. Hon har varit en mycket bra mamma som fostrat 5 barn.
Min mamma har jobbat hårt för sin familj & det kan inte varit så lätt alla gånger, men icke jag hört henne klaga eller gnälla. Vilket kanske vore bra om jag fått någon gång. Man ser ju upp till sina föräldrar & när jag va liten visste jag inte att det faktiskt va ok att klaga & gnälla ibland. Att det liksom hör till livet. Det gör min kärlek ännu större för min mamma.. att trots allt slit lade hon aldrig över det på oss barn. Men på ett sätt önskar jag att hon hade klagat ibland, för då hade jag kunnat hjälpa henne. Min mamma är en mycket stark kvinna. Hon va hemma under sina 3 första barn, på heltid. När min näst minsta syster föddes började mamma jobba lite smått. Hon jobbade som städerska då. Hon jobbade tidig morron. Nu har hon jobbat på ett äldreboende i många många år. Att jobba med gamla ser jag som ett enormt arbete. Jag beundrar alla de som jobbar med att ta hand om någons mor & far. Som hjälper dem till ett drägligt liv när de inte klarar det riktigt på egen hand. Jag är stolt & glad över att MIN mamma jobbar med någons mor & far. Det hon gör är STORT!!
Min mamma har gett mig mitt hjärta, mina lungor, min navel, min syn, min hörsel...hon har gett mig LIVET!!! ( så även min älskade Far.. men idag är det MORS- dag ) När jag va liten & sjuk & fick bo längre tider på sjukhus, då fanns hon där. Kan inte varit lätt att lämna alla mina syskon, min pappa & allt ansvar, hemma. Men det gjorde hon. Han fanns vid min sida dag som natt. Hon till ochmed vände mig mitt i natten när jag hade gips från midjan & ner & inte kunde själv. Hon ställde ett bord vid min säng som jag skulle knacka på när jag behövde vända mig!! Vilken otrolig mor jag har!!!!!!! Min mamma har nog legat sömnlös många nätter när jag va i tonåren & va ute på rajtan tajtan på nätterna. Hon har varit den bästa mamma till mig. Den kärlek & omtänksamhet hon gett & fortfarande gör är enorm. Min mamma har gett mig LIV! Hur ska man någonsin kunna tacka tillräckligt för en sån gåva??
Nu är alla hennes "små" barn vuxna & ut flugna. Det tog nog min mamma hårt när min minsta syster för några år sen flyttade ut. Måste bli en enorm tomhet efter att haft flera barn i huset under så lång tid, sen är alla ut flugna. Det tog min mamma ett tag att återställa sig & hitta en väg in i hennes nya liv. Nu kan hon njuta av friheten & lugnet. Nu gör hon det HON vill göra. Känner hon sig ensam kan hon ringa eller köra hem & hälsa på nått av hennes barn. Hon är en underbar mormor & farmor. Hon är en kvinna med styrka, kärlek, mod, glädje, omtänksamhet, vishet ,,, med MASSOR av goda ( några mindre goda oxå :-) egenskaper!!
Det är min mamma!!!!! Min underbara mamma!!! Den första jag såg när jag föddes...
Det va min mamma!! Min mamma har gett mig livet!! Min mamma är KÄRLEK!!!!!
Min mamma är min vän!! Min mamma är frihet. Min mamma är ALLT!!!!!
Tack snälla mamma för livet!!! Jag älskar dig!!!

6 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Vadmycket fint du skriver om din mamma. Jag önskar min mor hade levat i dag. Men hon lämnade oss 2004. Hon skulle fyllt 95 år samma år hon gick bort. Men jag vet att hon har det bra på andra sidan. Jag har haft kontakt med henne ett flertal gånger sedan hennes bortgång. Jag ska skicka ett mail till dig och berätta om en speciell gång.
    Jag hoppas du mår bra och att du får en bra vecka.
    Många kramar till dig / Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!
    Vilken fin kärleksförklaring du skriver till din mor. Hoppas du själv har haft en fin pingst och morsdag. Ha en skön måndag.
    Kramiz Britt

    SvaraRadera
  3. Härligt Tina,nu är jag inspirerad att skriva om min..kram

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken fin kärleksförklaring till din mor. Hoppas du fick en fin pingst och morsdag. Ha en skön måndag.
    Kramiz Britt

    SvaraRadera
  5. blev tårögd så fint skrivit! En underbar mamma vi har!!
    Hon och jag ska ner och köpa skor imon=) Brynen skall hon plocka till bröllopet=)
    Hoppas allt är bra med er. jag gör köttbullar nu!

    SvaraRadera
  6. din blogg är väderad till 2005 kr

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails