tisdag 31 mars 2009

Skuld..bra eller dåligt?

Livet är ju här & nu .. eller hur!? Ska vi inte då försöka att ta dagen som det kommer? Kanske vi skulle må bättre av att göra nått som vi verkligen inte hade planerat? Eller köpa oss nått riktigt onödigt? Vi har allt för många oskrivna lagar i våra liv ändå. Alla MÅSTEN som var & en av oss skriver för oss själva. När livet känns ensidigt, du känner dig trött & energilös, när du känner dig liten & osynlig... Ta då ansvaret över ditt välbefinnande & hitta din lösning för att lösa problemet. Är det nått praktiskt? Är det nån mat? Kankse godis frosseri? Eller ett träningsapass? En fika med en vän? Ja, vad det än är så är du värd att må bra! Gör vad du kan för att få må bra. Ingen vet bättre än du själv, vad som får dig att må bra!!
Idag vakande jag med ganska stela & värkande leder. Mina utslag kliar & är fler. Hade planerat att träna idag... det är där skulden kommer in i bilden. Varför får vi så mycket skuld så fort vi inte tränar, eller vi äter nått mindre nyttigt?? Skuld & ånger är i mina ögon en stor BROMSKLOSS i livet & ändå tillåter jag den att uppdaga sig & ta över mitt sunda förnuft. Jag vet ju att träning är uteslutet när jag har så här ont & stel, men ändå tillåter jag skuldkänslorna & dåliga samvetet komma upp till ytan. Varför gör jag mig själv så illa? Varför är det så jobbigt att acceptera läget & strunta i träningen för denna dag UTAN att få dåligtsamvete?
Jag tror att vi hindrar oss själva att leva som vi själva vill med alla våra egna & andras krav vi axlar. Vårt samvete, ånger & skuld. Jag borde inte tillåta mig att känna så här, för såna "bagateller"..för i mitt läge handlar det ju enbart om bagateller. Jag vet att träning gör mig friskare.. men inte alltid & inte all sorts träning. Jag måste ta hänsyn till min kropp. Min kropp säger mig att vila & ta hand om mig själv på ett bra sätt,,,den visar mig det genom smärtan. Jag har överansträngt mig. Så idag blev min dag inte som jag planerat & först blev jag arg & besviken över det...
men nu känns det bättre. Jag vet att jag måste träna mig på att bli mer lyhörd mot mig själv & ta mig själv på samma allvar som jag tar mina vänner.
En vän till mig lade undan ett par byxor igår, & fick skuld för det. Jag förstår henne!! Jag är likadan. Men samtidigt känns detta med skuld väldigt vanligt. Men nått jag ej kan förstå är varför gör vi så här mot oss själva? Visst det är lågkonjuktur & min pension är inte stor, men måste jag sluta leva för det? Ibland är det just en så sak som att köpa sig de där byxorna som vi ej har råd med egentligen, eller hoppa över träningen en dag.. som gör att vi blir mer levande! Mat & näring är ju nått vi alla behöver för överlevnad men vi behöver oxå få skämma bort oss själva ibland med mindre nödvändiga saker.
Vi letar "ursäkter" för att det ska vara mer ok att köpa eller göra nått som vi egentligen inte har råd med..tex; nu har jag städat hela huset då är det ok för mig att vila, nu när jag jobbat så mycket är jag värd de där byxorna. Men är vi inte värda det ändå???
Det tycker jag. Särskilt nu när det är så som det är i samhället, behöver vi all lycka & bortskämdhet vi kan få. Vi måste hitta våra egna sätt att hitta glädje. Är det då genom ett par byxor el en godisfrossa, tycker jag det är ok. Så länge det inte missbrukas.

När jag har dessa dagar med dåligt samvete & skuld försöker jag vända tankarna & få det till nått mer positivt. Som idag när jag inte KAN träna även att jag vill, får jag hitta nått annat... som en promenad. Så det får bli en promenad idag & träningen får jag ta när min kropp tycker att den fixar det. Jag försöker peppa mig själv att inte låta detta slå ner mig.. det är enbart jag själv som slår mig själv. Ingen annan dömmer mig..varför ska jag vara min egna fiende?? Vi måste sluta med att slå oss själva så mycket. För om du tänker efter, så är det nog oftast så att det är DU själv som slår dig & inte andra, eller har jag fel?

Nu ska jag gå & ta min frukost & sen ut & traska....Men jag önskar dig en riktigt bra dag där du tillåter dig själv att skämma bort dig själv med beröm ISTÄLLET för ånger, dåligtsamvete & slag!

Kram Tina

2 kommentarer:

  1. Jag försöker varje dag bli bättre på att lyssna på mej själv, och det är en träning varje dag. Men jag blir bättre och bättre. Jag märker att dessto mer jag lyssnar på mej själv, dessto lättare blir det. Sen finns det ingen väg tillbaka. Just nu känner jag för att ligga på soffan, kanske sova lite. Det ät väldigt intressant det du tar upp... i har otroligt höga krav på oss själva.

    SvaraRadera
  2. fy ja varför ge vi oss inte själva beröm och presenter. man är ju värd lite nytt och roligt när man jobbar och sliter!
    dessa krav! men de är bara att kämpa på

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails