tisdag 24 mars 2009

Inte min kamp...men vem ska annars hjälpa?

Frustrerad & arg blir jag när jag ser nått hända, som JAG inte tror är bra. När jag ser hur en vän tex är på fel spår. När jag upptäcker att det är INTE MIN KAMP! Jag kan & ska inte gå någon annans kamp. Liksom jag måste min vän få lära sig av sina egna misstag. Men hur svårt är det inte att stå bredvid & se det hända!?
Men det kanske INTE är fel för min vän? Kanske bara i mina ögon som det är fel? Jag får bara lita på att min vän gör det rätta för denne.
Min väns envishet & vilja är så stark att jag vet att denne gör som den vill i vilket fall som helst. Oavsett vad jag eller någon annan säger.

Jag försöker använda mig av mitt positiva tänkande & sända kraft, & hoppas på det bästa. Men frustrationen & ilskan en sån här händelse kan ge är jobbig. När jag tillåter det att dra ner mig. Jag vill min väns bästa, men är väl medveten om att min vän struntar i vad jag eller någon annan säger. Det är INTE min kamp. Har tröttnat på att gå andras kamper. Jag har alltid funnits där som en bra vän ska. Har alltid tagit mig tid till att trösta & lyssna. Har sopat upp efter vänner som försent valt att lyssna till mina råd. Jag är trött på det nu. JAG är lika viktig, men får sällan tillbax nått. Jag behöver all min styrka & kämpaanda till mig själv & mitt liv. Jag har en son... den finaste gåva man kan få. Det går inte att köpa för pengar. Lycka GÅR INTE ATT KÖPA FÖR PENGAR!!! Har så svårt att förstå människor som skryter om pengar, sina kroppar....Är det verkligen DET som är viktigast i livet?? Kanske för de personerna, men JAG anser att de personerna vet inte mycket om livets mening!!

Visst är pengar VIKTIGT i livet. Vi behöver pengar för att överleva, men varför är det så enormt viktigt med ett ÖVERFLÖD av pengar?? Du kan ju ändå inte köpa dig till det viktigaste i livet: LYCKA!! Visst du kan köpa prylar som för tillfället kan göra dig lycklig. Men kan du va lycklig över praktiska saker när du inte har den innersta ärliga lyckan? Jag är övertygad om att ett överflöd av pengar ger allt annat än lycka. Med tiden när man ser tillbaka över sitt liv..märker att man inte har nått alls i livet som IGENTLIGEN betyder nått. Pengarna har tagit över dens liv. Man har kämpat en kamp mot pengar & rikedom hela sitt liv. Vad har du kvar?? En hel massa dyra prylar. Men vart är det som egentligen betyder nått? Det har man missat.

Inte alla som tycker familj & god hälsa, är det viktigaste. Men för mig är det en självklarhet att det är det viktigaste för mig. Pengar kan bara ge mig en tillfällig trygghet & glädje, men min familj & min hälsa kan ge mig det HELA tiden. Var hade jag varit idag utan min familj??? De som alltid ha en stund över till mig. Det är människor. Det är av kött & blod.. med känslor.. de är som JAG. Hur skulle jag kunna byta ut det mot överflöd med pengar??? ALDRIG!!!!!!!!

I mitt tycke kan ett överflöd med pengar bara sluta på ett sätt; I OLYCKA!! Jag tror att människor med överflöd av pengar har en ständig jakt på mer. Det borde bli en inre stress. Vi är gjorde för jakt, men inte jakt på pengar utan jakt på mat för att överleva. Blir jag en bättre människa för att jag kan KÖPA allt jag vill ha? , inte i mina ögon. Ödmjukheten försvinner hos dessa människor. Ett överflöd med pengar borde kunna göra människan sjuk. Du kan inte äta pengarna, du kan enbart KÖPA saker & mat för dem. Men varför ha ett överflöd? Borde det inte vara mer rättvist då att alla som verkligen behöver lite ekonomisk hjälp, tänker på ex barnen i Afrika, våra hemlösa vi har i Sverige!!! Det fattiga finns inte längre på andra sidan jorden.., nu finns fattigdomen även i Sverige.

Tänker på alla de som förlorat sina jobb. Alla dessa människor som jobbat hårt för sina pengar & som nu blir lämnade i kylan. Varför kan inte de rika dela med sig till dem? Rika människor är oftast MYCKET egoistiska, i mina ögon. De ser bara till sig själva. Jag vet att jag en gång frågade en person som har mycket pengar, vilka organisationer denne skänkte pengar till. Kan du gissa svaret?

- Inte till nån. De mår inte bättre av MINA pengar, blev svaret. Det är ju inte klokt, men i mina ögon bevisar det att MÅNGA, säger inte ALLA, utan många rika ser INGEN annan än sig själv. Inte ens sin partner blir synlig. Ååå, jag blir så frustrerad & besviken. Att skryta om sina pengar är något jag har svårt för. Mitt hjärta värker för alla de som verkligen hade kunnat få ett bättre liv av enbart lite av de pengar som de skryter med. Tänk om vi kunde tänka mer på andra & hjälpa en behövande. Tänk om vi var & en av oss tog ansvaret över 1 annan svagare person..tänk var vår värld hade befunnit sig då!!! Det är så konstigt för de som har mycket pengar & som verkligen skulle kunna göra skillnad för någon annan mindre rik..någon som inte ens har pengar att köpa mat för dagen, de är de SISTA som vill dela med sig. de håller hårt i sina pengar...men jag tror jag vet varför..vad skulle de vara UTAN sina pengar? De verkar tro att de är NÅTT särskilt för att de har pengar & skulle de nu förlora dem tror de att de inte är NÅGON alls. Men om de nu tänker så.. då vill jag INTE veta vad de anser om mig & många andra som inte har ett överflöd av pengar. Då måste de verkligen se ner på mig & så många andra. I mina ögon kan pengar vara mer ett fördärv än annat! För mig betyder pengar mycket, jag behöver dem för att kunna betala min del till samhället, för att min son ska kunna gå i skola, vi ska kunna få sjukvård, mat, kläder & gärna nått kul... men varför är det så att det finns så många som smiter från sitt ansvar till samhället?? Vad ger dem rätt att leva som vampyrer på alla oss andra som försöker hjälpa till så gått vi kan, att bygga upp ett bättre samhälle för våra gamla & barn. Det är ju våra barn som en dag ska ta över det ansvaret. Det finns en heldel människor som tycker att barnen är i vägen. Att de tar för stor plats!! Jag tror jag drömmer, men det är sant.. det finns de som tycker så. Men då är jag glad över att de personer INTE skaffar barn. Men mitt barn ska få ta del av livet. Mitt barn ska en dag ta över där jag slutar. Mitt barn ska få lära sig rätt & fel. Mitt barn ska få ta del av mina erfarenheter & mina tankar. Mitt barn ska få leva sitt liv med sunda funderingar.

Som du säkert förstår så berör just detta ämnet mig stort!! Jag tycker livet kan vara svårt nog att kämpa mina egna kamper, men jag kan heller inte blunda för saker som berör mig. Jag tänker inte gömma mig bakom en stolpe & låtsas att jag ej ser eller hör. Jag vill vara med & hjälpa. Bygga upp ett bättre samhälle för mitt & andras barn att leva i. Vi lever faktiskt inte ensamma på jorden.. som en del tyx tro. Är det inte dax att vakna nu & ta sitt ansvar? Vi har för mycket stöld & skattesmitare. Tänk om allt prat jag hör om att hjälpas åt, leva i kärlek osv blev mer än bara prat. Många av de jag träffat som pratar med fina ord & fina löften.. det är bara tomma ord. Det är sånt som LÅTER bra, men sen händer inget mer. De människorna kommer att sluta ensamma & oerhört olyckliga. Det är MIN tro!! Du behöver ej hålla med mig. Men stora män/kvinnor med stora ord & mycket pengar, är i mina ögon INTE BÄTTRE än alkisen Sture som bor på en parkbänk. Sture har säkert haft goda tider med jobb & familj...men så en dag händer något som gör att Sture faller över en bro & förlorar ALLT. Det är då de stora männen/kvinnor med de stora orden & högen med pengar BORDE göra handling av orden & hjälpa Sture.... men de väljer att blunda & hoppas att nån annan ta ansvar över stackars Sture. Men ingen gör det... Sture som en gång va en hårt arbetande make & far, blir bortglömd & försvinner. Är det så du vill att vårt samhälle ska få fortgå? Tänk dig att Sture KAN va ditt barn i framtiden. Det kan hända vem som helst. Varför ger då inte de rika lite av sitt? Varför har vi inte fler Robin Hood i vår värld? Detta gör mig rasande. Nu menar jag inte politikerna enbart.. jag syftar mest på de sk vanliga människorna som skulle kunna kliva upp & hjälpa de svagare istället för att leva i helt onödig lyx. Nu måste jag avsluta här & köra min son till skolan. Men tänk efter lite på detta jag skrivit. Lämna gärna en kommentar om vad DU tycker & känner!!!

1 kommentar:

  1. Pengar pengar....de är alltid så mycket svårare med pengar...men man vill ändå ha dem. Jag hoppas att din vän kommer på rätt spår. man kan inte göra allt för sina vänner....men finnas där om de behöver och vill.... tack för att du finns...älskar dig

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails