onsdag 10 mars 2010

En av mina "vänner" (sjukdommar ) heter SLE. Men betyder / är det?

Jag har fått förfrågan om vad SLE är, från er.
Det tar sån tid att förklara så jag lämnar en länka HÄR
Så kan ni som vill veta mer läsa där.
Jag brukar förklara min INVECKLADE "vän" så här;
- Det är en bindvävs sjukdom( går under REUMATISKT ). Bindväv har vi i HELA kroppen. Sle kan sätta sig var som helst & den kan flytta sig från ställe till ställe på nån timme.
Ena stunden har jag ont i armbågen, nästa i knät..osv...
Denna sjukdom gör så att man "äter" på sig själv inifrån. Vill det sig riktigt illa kan kroppen få för sig att hjärtat el lungorna är en infektion, & ska snabbt förstöra den...men det är ingen infektion el baskilusk.
Solen gör att jag drabbas av svåra utslag, drabbas lätt av solsting, får svår värk mm.
Har ätit massor av starka mediciner under åren, men äter inte längre.
Medicinerna gjorde att jag fick så svåra biverkningar & eftersom jag är överkänslig mot medicin, så valde jag att sluta & det är det bästa jag gjort.
Min "vän" är lugn. Så länge jag tar hänsyn till min "vän" är den snäll mot mig, men kör jag över den & inte tar hänsyn, då blir min "vän" arg på mig & då är vi minsann allt annat än vänner...fniss...
Är det någon som har nån fråga, så svarar jag gärna!!!
Tack söta ni för er omtänksamhet!!!
Ha en njutfull dag alla sötisar!!
Kram

14 kommentarer:

  1. Såna vänner är ju inget kul att ha men måste man nu umgås meddem så är det ju bäst att hålla sig så bra vän som möjligt, och det verar du ju sköta bra även om jag förstår att det kan vara jobbigt ibland..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig inställning att ändå kalla sjukdomen för vän.

    För mig är sjukdomar fiender!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Tina..Vet inte om du kollat på min länk som finns på min sida..Maths Blomqvist..han har telefontid mån-tis-ons mellan kl.12-13 och hans nr är 08-550 11 326..hans mottagning ligger i Södertälje..jag mötte honom första gången när jag var 27 år,ska fylla 46 i år..så några år har jag haft kontakt med honom :-) Han arbetar med människan som helhet..otroligt duktig och det är kropp,ande o själ som gäller.
    Så många har han hjälpt genom åren,även SLE-patienter.
    Han ser din själ,läser av den och gör ögondiagnostik,och jobbar med att bygga upp människan genom utrensning och oljekurer,vitaminer och örter.
    Maths räddade mitt liv.
    Jag är honom evigt tacksam.

    Det kan vara något för dig..du ska känna in själv,Tina.

    Vill dig väl...många kramar

    SvaraRadera
  4. Usch, det lät då verkligen inte som nån trevlig sjukdom du har :(

    Men va bra att du hittat en väg och en lösning som passar just dig så du kan leva ditt liv på det bästa sätt som du vill :)

    Jadu min helg som var den var helt underbar, jag var så lycklig hela helgen *ler*

    Tänk också vad mycket mer glädje man på nåt vis känner när solen kommer och ger energi - så härligt!!!

    Ha det fint!!

    SvaraRadera
  5. Hej min solstråle ! Blir så glad över dina fina kommentarer dom verkligen glädjer mej ska du veta .
    Ja din sk vän är ingen trevlig prick han ska förpassas lägst in i gaderoben ,fniss..
    Kramisar //STINA

    SvaraRadera
  6. Tjenixen !
    En kompis till mig har också SLE så jag vet att den inte är någon vidare sjukdom att dras med alls !
    Ha det gott !
    Kramiz från Camilla
    P.S tackar för kommentarerna på min blogg :)

    SvaraRadera
  7. Det låter inte alls kul, men som du skriver att man får lära sig att handskas med sjukdomen. Har hört talas om den för första gången förra sommaren då en fd arbetskompis dotter fick det.. var en mycket jobbig tid innan diagnos kunde fastställas. Många turer till sjukhus och långa vistelser.. hon var jättesjuk, och om jag tolkat det rätt är kroppen allergisk mot sig själv?.. hemska tanke. Förstår om det kan vara tungt ibland.. kram på dig.. MOa

    SvaraRadera
  8. Fina, fina Tina! Tack för din kommentar hos mig.. Du får mig alltid att le :)

    Det va troligen mensen (som jag fick idag) som spökade med mitt humör de tidigare dagarna.
    Usch och fy för den!

    Är det bra med dig annars? ♥

    Massor av varma kramar!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att du har ett fint sätt gentemot din vän, och det har säkert inte varit lätt att få det, men det hjälper dig oerhört att vara som du är idag.

    Det viktigaste är att lära sig att lyssna på sin kropp och det lär man inte sig över en dag, det vet både du och jag. Men när jag väl har lärt mig det känns det underbart.

    Ha en skön torsdag.

    kramkram

    SvaraRadera
  10. Hej goa Tina! Du verkar ha ett bra förhållande till din vän och vet hur du skall handskas med vännen. Du är ju helt otrolig som person som lever med SLE och vad det innebär, känner till sjukdommen, har träffat personer som haft den...och ger så mycket glädje, positiv energi och ställer upp till 150%, vad får du all enerigi ifrån???
    Du är värd alla blommor i en hel blomsteraffär för din omtanke till alla.
    Var rädd och dig och tack för att du är den underbara personen som du är.
    Varma kramen til dig.//Britt

    SvaraRadera
  11. Jaha vadå går det int att trycka på play? det är en låt.. Kramar om

    SvaraRadera
  12. Hej Tina!
    Låter inte som en särskilt bra vän... Men vad gör man när det inte går att "göra slut"... Hoppas din vän håller sig lugn - länge..
    Beundrar din inställning - verkligen!
    Många kramar
    Marie

    SvaraRadera
  13. Hej hopp ! Jag hade ju glömt att lägga till mig som följare , men nu e det fixat !
    Jag läser ju din blogg ändå . *smile*
    Va skoj att det är en ny mässa på gång !
    Här i Småland ?
    Jag har tre nära och kära som oxå har ngn form av RA. Tyvärr vanligare än man tror.
    Men det var ju ett fint tips du fick av Ingrid.
    Ha en fin , fin dag !
    Kram , Helen

    SvaraRadera
  14. Beundrar dig som verkar vara en stark person och ändå verkar ha såpass distans till din sjukdom när du skriver om den på det viset som du gör.

    stor kram!

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails