onsdag 2 december 2009

Många av våra unga mår dåligt

Innan jag började jobba i hälsokost butiken, trodde jag att det mest va äldre som besökte "sånna" butiker.
& det va det nog oxå tidigare, men nu har det blivit mer & mer vanligt med den yngre generationen.
Av båda könen.
De flesta är lite osäkra när de kommer & vågar inte riktigt öppna sig.
De skäms & de vet inte vad det är som händer i deras kroppar, de känner bara att de vill må bättre.
Under det senaste året kan jag se en tragisk eller positiv ( beror på hur man ser det ) ökning bland mina unga kunder.
De söker för trötthet & nedstämdhet.
Många som går i skolan söker efter det där ruset av energi för att orka ta in all information i skolan & ha ork kvar när de sen kommer hem & ska sätta sig med sina läxor.
Det är ju positivt att våra unga vågar erkänna att de önskar ett bättre välbefinnande & att de söker sig till naturens läkemedel INNAN de söker sig till läkaren. De visar att de tar ett ansvar över sig själva.
Men det är inget lätt att stå där & erkänna detta för någon annan.
De verkar se det som en svaghet att inte orka med tempot.
Det jag ser som tragiskt är att våra unga mår allt sämre & ändå ger vi dem ständigt mer & mer ansvar & kretik.
De ha en sån press på sig från alla håll.
Många äldre pratar med negativ klang om våra unga. Att de är bortskämda & lata.
&
det är de säkert oxå, men vi glömmer bort all den press & ansvar äldre lägger på våra barns axlar.
De ska se ut på ett visst sätt enligt någon dum veckotidning el klädbutiks reklam, de ska sitta tysta på lektionerna, de ska ha alla rätt på proven, de ska hjälpa till hemma ( de som fortfarande bor hemma ), de ska uppträda på ett visst sätt, som VI har bestämt är bra.. men vem säger att det är just SÅ el SÅ man ska bete sig som är det rätta??
De ska ha de senaste inom mobil, datorer & kläder.
Allt detta föder ju en enorm press på våra unga!!
De ska vara smala & muskelösa.
Igår kom det in två unga killar i butiken.
Jag trodde först att de drev med mig när den ena frågade
- Har du nått som gör mig till den perfekta människan?
Jag vill observera här att dessa killar va drygt 18 - 20 år!!!
Jag fnissade lite & skojade lite med honom, men förstod snart att han menade verkligen ALLVAR!!
Han & hans kompis kände att de räckte inte till.
För att platsa i det laget de spelar ska de äta en viss diet..( vilket va helt fel för dem. De tränar stenhårt & behöver mycket protein & kolhydrater, men den pulver dieten som är på modet inom deras lag nu är ett BANTNINGS pulver!! Alldeles för LITE näring för dem ), de ska vara fokuserade både i laget & i skolan.
Föräldrarna ställer sina krav & vännerna sina. Mitt i detta står två förtvivlade unga killar som mår allt sämre.
De kan inte sova, de äter HELT GALET, de har verkligen tappat sig själva.
När jag stod & lyssnade på dem ville jag bara krama om dem & viska
- Allt kommer att bli bra. Så länge ni lyssnar inåt. Till er själva.
Vi stod & pratade en lång stund & jag gav dem massor av olika tips & talade om för dem att spola den där dieten. Inte konstigt att de inte orkade fokusera & träna.
Skaderisken blir ju så mycket högre då oxå & det lyssnade de på. För skadade vill de ju inte bli.
Jag tipsade dem om LCHF- livsstilen istället där de får i sig mer nyttiga fetter & bra proteiner.
De va jätte tacksamma & tackade mig flera gånger för att jag tagit mig tid att lyssna.
Det är det jag ha betalt för, skojade jag.
När de sen gick såg jag stor skillnad på dem. Deras hållning va stolta till skillnad från när de kom, när de gick ihopkurade & tittade ner i marken. Nu skrattade de tillsammans & man såg ett annat ljus i deras ögon.
Jag hoppas verkligen att de fann lite tilltro & att de va endast de själva som kan göra förändringarna.
Men om vi vuxna tog mer ansvar över våra unga & lyssnade på dem. Våga säga ifrån till skolorna som är den största boven i dramat, pga kompisarna, lärarnas krav.
Att tillåta våra barn att vara sig själva, ge dem den tid de behöver för att finns sitt inre frö.
Vi borde ta hand om våra unga & skydda dem mer.
Många är uppvuxna i splittrade hem, många känner sig väldigt ensamma...
Så öppna ögonen & skärp hörslen & se & hör till de unga!!!!!!
De är de som ska ta hand om dig en vacker dag.
Vi vill lära dem så mycket & många vill lära ut olika saker.. men de unga borde få mer valmöjligheter.
Att välja det som intresserar dem från början. Att hitta sig själva & sina egna vägar.
Det är då vi får lyckliga unga!!!
Detta är MIN åsikt.
Kram

6 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg du skriver här...det borde du skicka till Smålänningens insändare...ja alvar alltså!
    Så sant är det med alla dessa krav som leder människan in i en fördärvande stress...och då behövs ditt stora hjärta verkligen...ska vi starta som konsulter..."låna en hjärtevän" vårt eget företag...KRAM

    SvaraRadera
  2. Så klokt och bra du skrivit om ungdomar och deras jakt på att bli perfekta. Vi vuxna är ofta likadana, det är så sorgeligt.

    Min son berättar för mig om hur hans kompisar svälter sig, bantar, skär sig osv. och det gör så ont i mig att det är så.
    Man skulle vilja krama om dem som du säger och säga att de duger som de är.

    Du är perfekt att jobba i en hälsokostaffär med ditt positiva tänkande och din förståelse.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tur för dom pojkarna att du fanns där och kunde ge dom lite goda råd... Bantningspreparat för unga människor som tränar?! Det var det mest vansinniga... Men det är väl så det är nuförtiden.
    Tänk om alla fick bara vara som dom är och fick känna att det var bra och gott nog så! För det ÄR det ju!

    Kramen och tack för ett fint inlägg!

    SvaraRadera
  4. Hej Martina
    Tack för besöket på min blogg så fint du har det här och så mycket bra att läsa.

    Många kloka ord...det är inte lätt att vara ung idag inte.

    Kommer gärna tillbaka igen och vi ses på FB

    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Hoppas allt är bra. Tack söta du ja Emma vart glad i alla fall hihi. Tack ja man ska väl dela med sig på FB också för alla har ju inte blogg. Å hade varit så kul att ha dig här!! MEN vi ses säkert nån dag. Ja då vi kommer att hålla er alla uppdaterade sen. Tack söta för alla uppmuntrande ord. Det betyder så mycket. Ha en underbar helg nu vännen! Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, dessa krav och det är hemskt att det ska behöva vara så för unga människor. Men samtidigt lever vi i ett "hårt" samhälle där man ska duga! Kärlek och förståelse, var finns det? Så bra du bemötte dessa ungdomar Tina! Bra idé Ingrid!
    Kram

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails