måndag 2 november 2009

Våra djur!!!

Djur är underbara!
De är fördomsfria & sänder kärlek helt obehindrat!
De litar fullt & fast på sina hussar & mattar!
De är goda lyssnare & de dömmer aldrig.
De ser upp på en med sina kärleksfulla ögon.
De vet när du är ledsen & skänker dig tröst.
Mina katter är fantastiska på att känna av mina känslor.
När jag är ledsen står de & ser på mig med sina underbara ögon som säger:
-Vad står på? Inte ska du vara ledsen!! Jag är ju här!
Sen kryper de upp i min famn & tröstar mig genom sina smekningar, puffar, spinner & sänder sån varm kärlek till mig.
Men djuren har bara en lånad tid här på jorden, precis som du & jag & den dagen kommer, då det är dax för dem att lämna oss.
Plötsligt eller planerat.
Av ålderdom, sjukdom, olyckshändelse.
När ett djur blir gammalt el sjukt & inte mår bra eller vid svår sjukdom, kan det bli att vi som deras ägare måste fatta det svåra beslutet.
När den dagen kommer är man inte så stor el tuff.
Mina djur fyller en plats i familjen som vilken människa som helst.
Min kärlek för dem är lika stor som till en annan människa.
Mina djur är familjemedlemmar. De räknas. de är viktiga!
Deras välbefinnande är viktigt.
Blir de sjuka el skadade får de den bästa vården. Men ibland sker det som även sker med oss människor att det finns inget att göra.
Då måste jag ta det svåra beslutet att göra slut på deras lidande.
Gör jag inte det utan låter dem vara kvar & lida & ha ont är jag en stor fet EGOIST!!!
Att mista ett djur är lika sårande & tröstlöst som att förlora en människovän.
Endel säger :
- Det är ju bara ett djur. Du kan ju skaffa en ny!
Hur kan man bara säga så?? Skulle de säga så om jag förlorat en nära & kär?
Att förlora någon är en STOR sak.. oavsett om det är människa eller djur.
Mina katter är en del av oss.
Jag har under mina år fått ta de svåra beslutet mer än en gång & det blir ALDRIG lättare!!
Jag har 4 små gravplatser vid skogsbrynet hemma, där mina älskade katter & Kalle ( hamstern ) ligger sin sista vila. Det är en stadigt besökt plats. Där finns fräsha blommor på sommaren, & våren.
På höst & vintern är där granris & massor av lyktor & ljus som flammar!
Saknaden är svår.
Men jag gläds åt de tre katter som finns i livet.
En av dem börjar bli till åren & jag blir återigen påmind om den där jobbiga dagen då jag måste fatta det svåra & jobbiga beslut.. beslutet om att hon ska slippa lida.
Än mår hon som en prinsessa, men jag blir påmind om denna jobbiga dag när jag ser hur hon haltar för hon är gammal i sina leder.
Det är det jobbigaste med husdjur.. stora som små... att man en dag mister dem.
Jag har ofta kontakt med en tjej som kan prata med djur & som pratar med dem så jag kan göra allt jag kan för mina små älsklingar för att de ska må så bra som möjligt.
De har ganska mycket åsikter & funderingar & det är så viktigt för mig att få ta del i dem. Göra vissa förändringar som gör att de mår bättre. osv.
Mina djur är en del av mig!!!
Det är aldrig lätt att mista ett djur.
Det går aldrig att ersätta just det djuret.
Men lider djuret är det det ända rätta att låta det somna in.
Låta den somna in & komma till himmelen till alla sina kompisar.
Springa & leka & jaga helt obehindrat.
De kommer & hälsar på oss med jämna mellan rum. De finns där hos oss.
De vill inte att vi ska sörja dem.
De vill tacka oss för att vi gjorde det rätta.
De lämnar oss aldrig!!!!

Gullan, Lola, Tyke & Kalle

Jag älskar er & saknaden är enorm!

Ni finns hos mig & ni skänker mig tröst!

Ni har en speciell plats i mitt hjärta!!

Ni finns hos mig för alltid!!!

Idag blåser & regnar det & ingen av er gillade det vädret, så jag öppnar dörren på vid gavel så ni kan komma in i värmen & skydd.

Äta er mätta, vila er & värma er.

Jag smeker eran mjuka päls & njuter av ert spinnande & ni stryker er runt mina ben.

Ni kommer in & hälsa på en stund i värmen, men snart är det dax för er att gå.

Att gå till ert nya hem där uppe i himlen

Men ni kommer snart & hälsar på mig igen!

Min dörr står alltid för er öppen!!!

6 kommentarer:

  1. God eftermiddag Tina!

    Läste nyss ditt fina inlägg till dina djur.
    Under årens lopp har jag blivit av med 3 katter. En blev påkörd, den ena sjuk och den sista bara försvann.. troligen blev det också en olycka.
    Men det är tur dem finns med oss i vilket fall. Jag vet när våran ena katt blev sjuk, innan vi avlivade honom, så önskade jag att nästa katt som vi hade skulle bli som honom.
    Och det är han lite grann =)
    Dem påminner om varandra, han tycker om att ha maten i skafferiet och dricka vatten från en skål på toaletten, precis som Simon som vi hade innan.. =) Så kanske hans själ hamnade i våran nuvarande katt, man vet ju inte. Lite lustigt är det i varje fall.

    Tack så mycket, självklart vill jag heller inte mista dig som min vän.
    Du är speciell och en jättefin människa, med massor av kärlek, ömhet att ge.

    Sänder dig tusentals kramar som du kan ta till när du känner att du behöver dem som bäst, och även vid andra tillfällen.

    ~ The Miracle

    SvaraRadera
  2. tack tack själv!Underbart inlägg om söta djur! Älskar katter! har en själv! Vår söta perser kille var vi tvungna att ta bort på grund av cancer men ja vi fick 15 ljuvliga år med han! Nu har vi en skogskatt! hihi! ha en bra dag kram

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver! Jag är kattälskare också, men kan tyvärr inte ha katt längre då min fru blev allergisk. Vår katt blev 15 år, men den finns kvar i våra hjärtan. Sedan skaffade vi två söta missar, men kunde tyvärr inte ha kvar dem. Som väl var kom dom till andra goda hem. Nu får jag njuta av andras katter.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Du verkar så gullig och omtänksam, en riktigt fin vän.
    Och så ljuvlig blogg du har. Jag är intresserad av andligthet, har dock inte kommit så långt med det även om jag tänkt göra det. Så din blogg passar ju mig perfekt.;o)

    Jag har nästan alltid haft katt, älskar katter. Mina senaste blev över 17 år.
    Nu har jag två gullegrisar som tröstar mig och gör mig glad precis som dina gör.

    Nu ska jag rösta på din vän.

    Ha det bra, jag är glad att jag lärt känna dig.
    Kramisar

    SvaraRadera
  5. Jag älskar katter, dottern också. Men tyvärr har hon blivit extremt allergisk, så vi kan inte ha någon :-( Försökte med s k allergi-katter men det funkade inte.
    Önskar dig en riktigt fin dag!
    Kram,
    Eva

    SvaraRadera
  6. HEEEJ! tack!!! Ja jag har fått ett tips om flingorna!!
    Mailar koden till flingorna!


    Noterna gör jag på facebook! Kolla in i min profil så det du det där! Födelsedagen har varit kanon!! ha en bra dag nu!Åh du vad fint det är här inne!! kram

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails