söndag 8 november 2009

Mitt arbete som Tomte !!

Ja, nu börjar det närma sig ett av årets största höjdpunkt för många.
JULEN!
Med julen kommer Mr. Tomte!
Jag har under x antal år sen "jobbat" som tomte för grannar & familjemedlemmar.
Jag älskar det! Jag älskar att se & få ta del av alla dessa barns tindrade ögon & deras längtan!!
Nu har det blivit så att även de vuxna delar detta med barnen när jag kommer.
De tycker om denna Tomte.
Det gör mig varm i hjärtat!
Att de vill att jag återkommer år efter år!
Det är en fin heder jag känner.
Än så länge är jag bokad Sönd 29 November då vi har vår årliga Julskyltning.
Då ska jag gå som Tomte i gallerian där jag jobbar.
Det har jag aldrig gjort förut, men ser fram mot det enormt mycket.
Jag ska gå runt i butikerna & prata med barn & vuxna. Bjuda på nått gott.
Sen vill jag även ha en liten hörna med en stol & lite mysigt där jag kan sitta & de barn som VILL gärna får sitta i Tomtens knä & lämna sin önskelista!
Ska bli så jätte kul!!
Sen är jag bokad av min syster som ska ha julen med sin mans familj, hemma hos sig. Så då ska jag dit runt kl 15 på JULAFTON & Tomta =)
Känns som en enorm heder att bli tillfrågad.
Jag gick på teater när jag va yngre & älskade det! Detta är lite som teater.
Det är svettigt att gå Tomte & rösten är INTE hel efter kan jag säga.. fniss.. låter som jag svalt 7 kg krita..hihihihi... men det är helt klart värt det!!
Sen frågade min brors sambo om det fanns möjlighet att få Tomten att komma till dem oxå. Det va det ju givetvis, men det beror ju lite på tiden.
Jag har lite svårt att klona mig.. fniss.. men det löser sig!!!
Mina minsta systrar började för ca 13 år sen att gå & tomta för sina syskon barn
KVÄLLEN INNAN JULAFTON.. det va ett mycket poppis möte kan jag säga. Barnen blev ju helt till sig av att Tomten kom DAGEN INNAN =)
De brydde sig inte så mycket om det lilla paket som Tomtarna hade med sig, utan det va mer Tomtarna i sig som de tyckte bäst om =)
Den biten har jag nu fått ta över av min näst minsta syster, så nu brukar det vara jag & min minsta syster som åker runt dagen innan & Tomta lite.
Nu är våra barn så stora så de är inte fullt lika till sig längre, men min bror har en dotter på 4 år & tills förra året va hon rädd för Tomten.. men när jag gick Tomte där förra året satt hon tom i knät efter en stund & hon pratar fortfarande om den Snälla Tomten.. så söt..
Så hon blir ju helt till sig när Tomten kommer.
Så vi får se om Tomten kanske kommer KVÄLLEN INNAN JULAFTON i år oxå =)
Julen handlar ju om så mycket mer än gåvor.
Vi är samlade med våra nära & kära.
Vi äter god & onyttig..fniss.. mat.
Vi är glada & finklädda.
Det strålar ljus & glitter & massor av färger både ute & inne.
Barnen är lyriska & förvänt ansfulla.
Det är så mycket känslor omkring jul. Så mycket värme!
Men som du vet som följt mina kråkfötter, så är jag ju av den sorten som även tänker på de som inte är fullt så lyckligt lottade som jag är.
De som inte har den där varma familjen som jag har.
De som inte har det där varma smyckade hemmet.
De som inte har tillgång till all denna goda men onyttiga mat.
De som sitter ensamma
De äldre som blir bortglömda.
De unga som hamnat fel i livet som sitter ensamma i nått ruckel med drogerna som enda vän.. kanske de har ett litet stearin ljus som fladdrar i vinden som blåser igenom det dåligt isolerade skjulet.
Alla hemlösa som står utanför det där varma & pyntade huset & drömmer sig in.

Ja, julen är en högtids tid.. men för många är det helt tvärtom.

De som känner svår ångest av att julen närmar sig. De vet vad de har att vänta. Fylla, ensamhet, kyla, ångest, ilska, bråk, mamma / pappa som dricker sig så fulla att de somnar & barnen får gå & lägga sig utan nått besök av vare sig Tomte el nån mat i magen.

Det gör ont i mig av att bara skriva det.. men det är sanningen.

Finns så många där ute som INTE får ta del av den värme & kärlek som jag får.

Så jag tror att mitt Tomtande för barnen & särskilt i år när jag ska Tomtastan, ger mig lite ro i dessa tankar. Jag försöker göra nått. Jag når inte de som mest behöver det dock.. jag önskar jag kunde det.

Jag skulle vara så tacksam över lite tips från er.

- Hur kan jag nå de mest behövande kring Jul?

Jag har funderat på att Tomta på ålderdomshem.. givetvis helt gratis.. men det är ju så att jag är inte hälsan själv & jag har min egen familj att ta hänsyn till.

En egen son som vill ha sin mamma hemma runt jul.

Jag har frågat honom om inte han & jag kan göra detta ihop.. han har lovat att fundera på det.

Ja, nu börjar det nalka sig julen & advent. Så mysigt.

Idag ska jag hjälpa sonen att städa akvariet & sen ska jag plocka fram mina stjärnor & stakar & gå igenom dem se vilka som funkar & vilka som bara är att kassera.

Jag plockar ALLTID fram mina Tomtar & allt vid 1a advent & granen tas in dagen INNAN julafton.

Men sen jag började jobba har det blivit lite ändringar. Min son har haft det lite jobbigt att vänja sig vid att ha en mamma som jobbar. jag har ju gått hemma mer el mindre under HELA hans uppväxt.

Så jag hade ljugit om jag sagt att jag inte mår dåligt av det. Jag får givetvis dåligt samvete över att inte vara hemma hos honom. Men han börjar förstå nu.

Nu ska jag avsluta detta här med att säga

Skänk en tanke till dem som inte är fullt så lyckligt lottade som du & jag inför julen.

Jag brukar alltid tända ett xtra ljus 1, 2, 3, & 4 advent, för alla de som inte är så lyckligt lottade som jag...

vill du ta del av det? Skulle du oxå kunna tända ett xtra ljus för de mindre lycklig lottade??

5 kommentarer:

  1. Jasså du extra knäcker....kanske inte vore så dumt....bra när ingen ser vem man är ;)

    Vore värt att åka ner där Du bor när Du ska Tomta på Gallerian..hi,hi Då skulle jag krypa upp i ditt knä och önska mej...ja det vet jag inte men jag kunde viska i ditt öra och berätta vem jag är..

    HA det gott!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Säkert kul att jobba som tomte
    och göra barnen och andra människor
    glada och du skriver mycket bra om
    Julen..ja tänk så många som sitter
    ensamma på på Julen som inte har någon.
    Julen är ju en högtid då man träffar sina
    nära och kära och har trevligt tillsammans,
    men alla har det inte så och det är sorgligt!

    Fin och mysig blogg du har och
    du skriver mycket bra om sådant
    som är angeläget i livet!

    Önskar dig en fin dag,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tack för dina fina ord hos mig, de tröstar, lindrar och gör mig glad.

    Så gulligt att du ska vara tomte.

    Ha en fin vecka,du som är en sån glädjespridare.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Tina!
    Först vill jag bara säga att jag ser att du ändrat om i bloggen lite, jättefint! =)

    Det med att hjälpa andra som inte har det fullt så bra över högtider och för den delen över huvudtaget, men de blir ju extra påminda då. Att de är ensamma.
    Du kan ju vara tomte på ett ställe för hemlösa, det kanske skulle vara uppskattat.

    Mirakel-Kramar.

    SvaraRadera
  5. Tjingeling!

    Nu stundar det snart till första advent och det plockas fram och pyntas i hemmen, men som du skriver är det inte lika roligt för alla. Det finns alldeles för många som får uppleva julen ensamma.

    Så kul med ditt extraknäck, tänk vad många som uppskattar detta, du är en riktig glädjespridare.

    Du underbara, du ger så mycket av dig själv...<3

    Önskar dig en underbar måndagskväll och en fortsatt fin vecka.

    Kramisar Yvonne

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails