onsdag 9 juni 2010

Får man bete sig hur man vill mot ens medmänniskor????

..fortsättningen från förra inlägget...
Jag träffade en av de värsta människor jag någonsin mött, igår.
Det va på jobbet.
Det va mycket att göra & jag va i full gång. Klockan va runt 17...en timme till stängning, då HON kliver in.
En kund som hade uppenbarliga problem.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon inte är sån här i vanligafall, för isåfall tycker jag synd om henne..& då ska du veta att jag tycker SÄLLAN synd om människor. Jag kan känna medlidande men sällan tycker jag synd om någon.
Hon va en riktig JÄVEL KUND!
En "sån" som alla som jobbar med kundkontakt, vill slippa!
KEEP SMILING... inte alltid så lätt....



Denna kvinna va riktigt elak & hon bar sig så illa åt att jag bara stod helt lamslagen över alla elakheter hon välde ur sig.
Hon sökte en viss vitamin som & en viss produkt som hon inte visste namnet på.
Men snälla HUR I HELA FRIDEN ska JAG då veta vad hon ska ha???
Det ledde till att jag fick ställa massa frågor & då visar det sig att den som skulle ha det åt MASSOR av annan medicin & då sa jag att då är mitt råd att du tala med din läkare innan.
Då fäktar hon med armarna som en galning & fräser
- Jag kommer ju därifrån. Det va ju läkaren som sa att han kan äta VADSOMHELST från hälsokost.
Det va en märklig läkare sa jag, för det kan vara rent faligt att blanda vissa läkemedel med kostillskott.
Jag minns inte allt hon sa nu, men det gjorde mig iallafall väldigt osäker så jag bad henne vänta medans jag pratade med min chef.
Jag pratade med min chef & fick bekräftelse på det jag redan hänvisat min kund.
Min chef är  mycket kunnig & gott många utbildningar inom hälsokost på högskola & hon har även läst inom medicin, så hon är KOMPITENT så in i vassen.
Jag går tillbax till kunden & vidarbefodrar vad min chef sagt, så fräser kunden
- Det va en inkompitent jävel till chef du har! Jag har aldrig hört nått värre.
?????...jag bara stod som förstenad först & kunde inte förstå vad jag just fick höra.
Det hör till att när jag sa att min chef oxå rekomenderade att söka läkarens råd, men att kunden kom därifrån & att de va läkaren som sagt att patienten kunde äta VADSOMHELST inom hälsokost ( vilket min chef oxå reagerade på eftersom många läkare INTE tror på hälsokost ) då säger kunden;
- Det väl för fan en naturläkare.
- Men det va inte va du sa till mig, fräser jag tillbax. När jag rådde dig att söka dig till läkaren sa du att du kom därifrån, svarade jag henne lagom irreterad.
Nu kände jag att hon  nu klev hon över min gräns.
Jag släppte min arbetsroll & gav kärringen svar på tal.
( men nu efteråt önskar jag att jag bara bett henne ställe ner sakerna & lämna butiken )
Jag talade om för henne att detta va inget för oss utan detta är nått vården ska handskas med. Vi har inget som botar cancer. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig & jag har inget trollspö.
Jag va jävligt skakig på rösten av all ilska som bubblade.
Jag kan ta mycket från mina kunder, men när det blir personliga påhop då håller jag INTE tillbax.

... lättare sagt än gjort mellan varven.
Men ni ska veta att jag bet ihop. Det va så mycket jag ville säga denna bittra & elaka människa, men det fanns andra kunder i butiken så jag ville inte ställa till med en större scen än va kärringen redan gjort.
Det är svårt att beskriva detta, men det va en av de värsta möten jag någonsin haft med en kund.
Jag försökte hela tiden säga för mig själv.
- Va lugn Martina! Hon har nog fått höra en hemsk nyhet & hon är säkert väldigt rädd & arg, men det är inte personligt.
Men hon nöjde sig inte med att kasta ur sig den biten utan hon ger sig på mig & min chef personligt & på ett fruktansvärt lågt sätt.
Min gräns va nådd... med råger.
De andra kunderna stod bara & stirrade på henne ett tag.
En av dem sa till mig sen att
- Hon hade uppenbarliga problem, ta inte åt dig!
Nä, jag ta inte åt mig, men jag vägra stå & ta skit från nogon som är så uppenbarligt trasig men vägrar se sin egen del, sitt eget ansvar.
Detta va en av de som vägrar göra nått själv. Ser inte sitt eget ansvar utan är van att genom att gapa & skrika, få sin vilja igenom.
En person som är va att lämna över allt ansvar på andra.
Men det gick inte här.
Jag bara vände henne ryggen & tog hand om mina väntande kunder.
Kan tillägga att när jag tog mig tid för att rådfråga min chef, så började denna kvinna prata i sin mobiltelefon.
Hon struntade fullständigt i att det fanns andra som ville ha min hjälp. Hon pratade högt i sin telefon & när jag gick fram till henne efter jag pratat med min chef, då gör hon nått så in i helvete(ursäkta språket ) egoistiskt.
Hon tar upp sin hand mot mig & bara fräser
- Ser du inte att jag pratar i telefon??? DU får vänta!
Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde el sa då för då va jag så arg.
Hon kommer ner till mig som kund & jag ger henne samma fina servic som alla mina kunder får.
Hon spttar ur sig elakheter, hon vägrar lyssna, hon står & läxar upp MIG, hon ljuger för mig, hon ger sig på min chef ( som inte ens finns på plats )... jag har svårt att få denna händelse till sin rätt nu när jag skriver.
Jag träffar dagligen människor som fått öderstigna besked, som är svårt sjuka, som har anhöriga som är svårt sjuka & de är frötvivlade... men jag har aldrig mött en så här genom ELAK människa i hela mitt liv.
Det är inte mitt fel att hon inte vet va det är hon ska ha??
Man kan liksom inte komma in i en hälsokost & tro att det enbart finns det som just den vill ha.
Min gräns blev nådd av denna kvinna.
Hon respekterade inte mig för 5 öre & hon anklagade min chef & va otroligt ful i mun & då ska jag inte lägga min energi på henne.
Jag gav svar på tal & jag visade tydligt att min gräns va nådd.
Jag lät nu henne vänta på mig. Jag valde att hjälpa de väntande något chokade kunderna istället & lät kärringen klara sig själv.
Rätt va det va stod hon vid kassan, men jag lät henne vänta. Jag hjälpt en annan kund istället.
Sen tog jag betalt & bara lämnade kärringen.
Jag hoppas att hon förstod vad hon gjort senare.
Att hon skäms.
Min dröm är att hon kommer tillbax för då ska jag be henne vänligt men bestämt att lämna butiken.
Hon va riktigt hotfull & jag & min chef är värd bättre än detta.
Jag hoppas hon inser att hon bar sig så illa åt.
Men risken är att hon inte förstår att hon gjort fel.
Hon är van vid att förpesta andras tillvaro.
Hon är en arg & trasig själ. Men tom jag ser när det är lönlöst att ge sin omtänksamhet till en sådan person.
Jag va så arg. Jag bara kände hur min kropp skakade & hur jag fick huvudvärk.
Denna kund kan vi vara utan. Det är inte mitt fel att någon i hennes omgivning blivit svårt sjuk. Det ger henne ingen rätt att vara elak mot någon som försöker vara ärlig & hjälpa till.
Hon bär mycket ilska & vrede inom sig & det fick jag kastat på mig... jag som gjorde allt för att hjälpa henne.
Men jag är ingen tankeläsare & vi har inget botemedel mot cancer.
Så min gräns blev nådd.
Jag satte ner min fot med dunder & brak & bägaren rann över.
Jag har kunder som är förlamade, som har kol, som är döende i cancer, som ger sån kärlek & givmildhet.
Människor som ser vår hjälpsamhet, vår kompitent, vår omtänksamhet, som ALDRIG skulle lägga skuld på oss.
Jag hoppas denna kvinna får den hjälp hon behöver. Inte bara för sin sjuke anhörige, utan även till sig själv.
Jag hoppas jag slipper se henne igen.
Elaka människor FINNS!!!

21 kommentarer:

  1. Oh vännen min..Usch för elakt folk som är översittare..Tycker du gjorde allt rätt!!! Du ska inte ha det minsta dåligt samvete ,för det kan jag garantera att tyvärr har inte dewn människan det...Fy fasen säger jag bara,tror du slipper se henne mer o kan hålla med dej om att det faktiskt är SYND om henne,att ha såna brister,att vara så elak mot serviceminded människor,att vara så arg, och tydligen är hon väldigt rädd,öfr det är väl därför det går ut över andra..men som sagt ta inte åt dej,du har vart en klippa i detta fallet!!Skaka av dej det nu och var den fantastiska Martina som du brukar vara,kram kram=)

    SvaraRadera
  2. Sådana människor är pest och tyvärr finns dom ÖVERALLT! JAg är dock sådan att jag har fått massor av skinn på näsan genom alla saker som hänt genom åren, kan säga att dom får inte ut ett skit av att ge sig på mig längre! Bra att du sa ifrån, man måste få göra det om man blir påhoppad även om man är i en affär och människan är kund. Hon hade säkert svåra problem själv och aldrig fått lära sig vad omtanke och kärlek är för något. Har sett så många trasiga själar i vården... Nu måste jag skynda mig till stan!
    Ha det gott och ta inte åt sig vännen, kram!

    SvaraRadera
  3. Gött att du sa emot! Har ju själv jobbat inom handel och jag säger då att kunder har faen aldrig rätt och SPECIELLT inte när de är otrevliga! Det var många kunder som kom in och var otrevliga, konstigt att de är det men det verkar som de har en dålig inställning när de kommer in i en elektronikaffär. Jag är väldigt lik min far att jag kan ju inte hålla käften utan de får en kommentar som ger svar på tal! För respekterar de inte butikssäljaren så tycker jag faktiskt att butikssäljaren inte behöver tåla det! Så bra gjort Martina!!! Hoppas du har fått ur dig allt och får en bättre dag idag. kram

    SvaraRadera
  4. Shit vilken människa. Jag trodde knappt att det fanns såna. Men du gjorde ett superbra jobb och blev arg med all rätt. Man ska inte låta människor bete sig hur som helst utan att man reagerar. Som du själv skrev, ni är värda mycket bättre än det.
    Många kramar

    SvaraRadera
  5. Stackars Dej.....
    Men Du gjorde rätt!!!!
    Fy katten vad denna människa måste ha ett tråkigt liv....och några vänner kan hon väl inte ha.
    Men så hon gjorde bort sig för varken Du eller De andra i butiken kommer någonsin att glömma henne och varje gång de ser Henne så säger Du/De det är Hon Hon som.....
    Att leva och vara så bitter.....Nej fy!
    Så tråkigt att Du behövde lägga en massa av Din välbehövliga energi på Henne.

    Hoppas Verkligen Verkligen att Din dag i DAG blir sååå mycket bättre och att Hon inte kommer tillbax.

    Sköt om Dej Kära Vän!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja du, Tina! Ibland MÅSTE man säga ifrån, både för sin egen skull och andras...
    Men det är obehagligt när man råkar ut för såna människor. Må vara att dom säkert inte mår bra, men inte tycker jag att det ger dom rätten att vara otrevliga och oförskämda mot andra.

    Kramen, vännen! Var rädd om dig!!!

    SvaraRadera
  7. Ja Tina, elaka människor finns. Flera än vi tror egentligen. Men att ha fått en diagnos ger en inte rätt att bära sig åt hur illa som helst.
    Så ta inte åt dig. Hon hade allvarliga problem med både sig själv och andra.

    Förstår du blev arg. Vem sjutton hade kunnat låta bli att INTE bli arg...

    Näe du vännen. Tänk på alla andra kunder som ger dig glädje i stället. Finns nog många fler av dem än de som uppför sig så där.
    Men tyvärr är det de ruttna äggen i korgen som förstör för alla andra.

    Nu ska jag ägna mig åt att städa ugn. Himla kul...
    Men det blir nog bra när det är klart.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  8. Fy Katten vilken otrevlig människa. Att det bara finns sådant folk. Skaka av dig det hela så gott Du kan och se framåt. Hoppas Du slipper träffa henne mer.
    Jag önskar Dig en bättre dag idag.
    Många kramar till Dig Martina.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  9. Oj.. vilken människa..
    Jag hade nog själv bara stått och gapat och kanske inte tänkt så mycket. Eller så hade jag tänkt och tyckt en hel del.. :)
    Usch hur man kan få bete sig så.

    Massa varma, stärkande kramar

    SvaraRadera
  10. Usch, det låter förskräckligt att träffa på någon sådan kund. Det är så otroligt lågt att klanka på någons kompetens bara för att man själv inte mår så bra.

    Elaka människor finns det gott om, de som frodas när de ser att deras elakheter träffar också. Har en sådan klient, hon får någon typ av livsenergi av att skapa konflikter omkring henne. Hon liksom din mardrömskund skulle antagligen må fruktansvärt om de inte fick skapa konflikter omkring sig.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej min vän!
    Men vad hemskt att du blev utsatt för detta. Jag förstår ju att du är en vänlig och tillmötesgående person, och att det inte fanns minsta anledning för henne att brusa upp på det sättet. Men samtidigt känner jag igen hennes sort, har tyvärr råkat ut för liknande personer när jag var yngre och jobbade i affär. Det var hemskt, att bli bemött på ett sånt respektlöst sätt. Och då jobbade jag i en affär där policyn var: "Kunden har alltid rätt". Så man fick ta mycket skit.
    Man får försöka "borsta av sig" det och tänka att det är den andra personen som har problem. Men samtidigt; alla har ju sina problem... utan att man behöver bete sig illa mot andra människor.
    Jag tycker du skötte dig bra, jag hade reagerat likadant själv. Idag vägrar jag "ta skit" från sådana människor. De måste få veta att de går över gränsen och beter sig respektlöst, att det inte är OK.

    Tyvärr påminner detta också om min relation till min mamma. Som du vet så bor jag ju hos henne sedan i april. Vi har aldrig stått varandra nära. Hon har alltid varit väldigt fokuserad på sig själv och sitt arbete. Dessutom ett hemskt humör. Under många år hade vi ingen kontakt alls. Hon kan vara väldigt elak och har gjort några riktigt hemska saker. För 5 år sedan återupptog jag kontakten, men det är svårt. Hon är elak och frukansvärt bitter och negativ. Allt är alla andras fel, tycker hon. Det är därför min dotter inte ville bo med mig där... Så, man kan nog säga att din kund är lite som min gamla mamma. Då förstår du...

    Önskar dig allt gott. Du är en så härlig människa och du förtjänar det bästa. Hoppas morgondagen blir riktigt bra!
    Stor kram,
    Eva

    SvaraRadera
  12. Bra gjort !!! Ha inte dåligt samvete för att du sa ifrån ! Det var kanske precis vad hon behövde ! Hoppas hon kommer till insikt såsmåningom. Otrevligt när det händer. Men det är viktigt att säga ifrån när man blir orättvist behandlad.
    Hoppas du får en underbar dag i morrn istället !! :0)
    Kram , Helen

    SvaraRadera
  13. Tyvärr råkar man ut för denna sortens människor som har så mycket bagage inom sig att de bara måste lasta av en del på oss normala. Jag skulle bara ha givit henne vad hon ville ha....du har inget ansvar mot en sådan här människa när hon redan vet vad hon vill köpa. Eftersom hon inte uppskattade dina råd och hjälp finns inget annat än att ge henne vad hon vill ha. Det är ju hennes ansvar.
    Det hon gav kommer tillbaks till henne själv. Så ha inget dåligt samvete för det. Du gjorde vad du kunde för att hjälpa henne från början...tyvärr ville hon inte ta emot råd och hjälp. Kram

    SvaraRadera
  14. Hej Gumman,

    jag är chockad!!!Vilken historia, och vilken MÄNNISKA!!! Tyvärr finns det ju såna i vår herres hage oxå, men man blir ju så ledsen när man möter såna. Jobbar själv m serviceyrken o då o då kommer det helt galna människor som man undrar om dom rymt fr nån psykanstalt,,,så tragiskt. Men fina tina,,,TA INTE ÅT DIG!!!!!
    Du är så god o fin:)
    glöm o gå vidare.

    Hoppas du får en fin helg
    Kram Sari
    http://www.lillaprovence.se

    SvaraRadera
  15. Nej, fy vilken gräslig människa. Visst - det finns säkert en orsak till varför någon beter sig så förskräckligt, men det gör inte att hon har någon som helst rätt att vara så otroligt elak!! Hoppas att du kan lägga det bakom dig fort som tusan. Hon är inte värd att få din energi. Och DU är framför allt värd att ha din energi kvar!!

    Kramar fulla av stärkande energi till dig kommer här! :)

    SvaraRadera
  16. Fy sjutton vad otrevligt.Tyvärr finns elaka människor. Ibland närmare än vad man tror. Vi får hoppas att hon för sin sjuke anhörigs skull tänker om. Synd bara att du behövde lägga så mycket energi på henne.
    Hoppas att morgondagen blir mycket bättre.
    Ha det gott och ta inte åt dig.

    SvaraRadera
  17. men fy så fruktansvärt du har fått uppleva,en sån hemsk människa , jag hoppas verkligen du slipper få se denna TYP igen,det spelar ingen roll hur man mår ,men så gör man inte som hon har gjort mot dig ,
    önskar dig en skön helg
    kram

    SvaraRadera
  18. Det var det värsta! Vad bra att du sa ifrån, väldigt bra. Stackars människa... Så jobbigt hon måste ha det.

    Varm kram!

    SvaraRadera
  19. Hej sötnos,
    Usch och fy vilken j-a kärring. Som sagt - hon mår dåligt och försök att inte ta åt dig men hon har ett eget ansvar att inte bete sig så. Hoppas hon ladrig mer kommer tillbaka.
    Vad snygg du blev i håret.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  20. Ja de finns folk till allt. Elaka människor är inte roliga o det är tur de inte är så många o att man inte springer på dem så ofta. De tar liksom musten ur en...

    Glöm henne o njut av dina trevliga o goa kunder istället.

    Kramiz Anki N som hoppas du har en skön sommar!!

    SvaraRadera
  21. Usch en sådan odräglig kund!
    Tyvärr finns dessa sorters människor i alla olika sammanhang om än dock inte så ofta som väl är. De tar all ens energi när de håller på som värst och även efteråt har man svårt att sluta tänka på det som hände. Egentligen är det synd om dessa tragiska människor för jag tror att de alltid är på det viset.

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

*♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*Tack alla fina stjärnor som så starkt lyser upp mitt liv, för att ni lämnar en liten hälsning till mig! Det gör mig glad! Varmt välkommen tillbaka! Kram Tina *♥**.¸☆.**♥*´•.¸¸❤¸¸.•☆*♥*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails